De Zaak van de Zalige Zoetjes       Afbeelding van zoetjes.

 

Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is dus niet. Is mijn vriendin stout geweest? Ze kon een paar maanden geleden haar zoetjes niet uit de verpakking krijgen. Die verpakking is een ultraplat doosje, heel elegant voor in je handtas. Het werkt zo: je knijpt de knop aan de linkerkant diep in, en het doosje produceert als dank een mooi rond zoetje dat er aan de onderkant uitvalt. In principe. De vriendin moet hard knijpen, zo hard dat haar vingers pijn doen. Als er eindelijk een zoetje uitvalt is het in stukjes gekrummeld. De vriendin is verdrietig en schrijft een brief aan de producent. Ze krijgt een brief terug: Ja, we weten het, en er wordt hard gewerkt aan een nieuwe verpakking. Wat een goede service,   een producent die aan een oplossing werkt vóór de consument begint te klagen!
Elke volgende ontmoeting met mijn vriendin informeer ik of de verpakking al vernieuwd is. Op een dag toont ze mij triomfantelijk de nieuwe verpakking, die er hetzelfde uitziet maar perfect werkt. De benodigde kracht is slechts éénderde (7 in plaats van 21 Newton), en het zoetje komt ongeschonden naar beneden vallen. Zalig. Bravo voor de Piccolo, en compliment voor de producent!

Deze column is geschreven door Brechtje Daams en
gepubliceerd in het verpakkingsvakblad 'Pakblad' nr. 6, juni 2001.

naar vorige column: naar de vorige column             Home Daams Ergonomie          Naar de volgende column:  naar volgende column